Sjöfarteverkets märkliga betenden

på resa med hurtigruttenFör många år sedan satte man en oliktänkande medarbetare på fyren i någon slags issolering till dess ett media fick tag på detta bisarra bestraffningssätt, då togs han hem blixtsnabbt och diverse krystade förklaringar meddelades. sedan dess har oräkneliga liknande åtgärder förekommit, en maktyttring som inte bara drabbar anställda vid verket. Mig drabbade detta 2 Feb,2002. Efter att ha haft utbildning inom Marinen till motsvarande styrman och sk. behörighet i 8 år för att framföra civila och Militära fartyg, återkallades detta utan någon som helst förklaring. Jag kontaktade bemanning på sjö.f.v. och fick veta att nye EU-bestämmelser införts.Pang i bygget ingen förvarning bara ett införande inga övergångsregler.jag blev rådd att sätta mig något år på sjöbefälsskolan i Kalmar, där avskydde man marinofficerare av ngn anl.det saknades några få kurser som tillkommit efter Estonia. Fanns kompletteringskurser? svar Nej. hela kursen gällde.Jag blev förbannad och sökte en lägre nivå på behörighet som nu hette befälhavare klass4.samma svar.Jag sökte då behörighet i annan sjöfartsnation inom EU, nämligen Portugal, lämpligt eftersom jag hade för  avsikt att köra båt på Azorerna hos en svensk redare. Jag fick min behörighet och allt var frid och fröjd, nu kom det dock nya problem, enligt ett EU dekret skall sjö.f.v ombilda behörighet från annan EU-nation till svensk behörighet. Nobben igen, vid ett telefonsamtal med verket fick jag mig meddelat av en handläggare att detta handlade inte om mina kunskaper, deras policy var att Marinofficerare inte skulle ut på haven det skulle vara civila sjöbefäl. detta var fantasier för att bli av med ett besvärligt telefonsamtal som vågade ifrågasätta.
En granne till mig är sjökapten och har under många år framfört stora supertankers bla. värdens största, även
han fick avsluta sin behörighet pga Estonia och nya befälhavarklasser han skulle ha klass 1, alltså minst ett år
i kalmar. Nu kör han Vägverksfärjan i Oxdjupet mellan Rindö och Värmdö, färjerederiet har nu en sveriges   mest meriterade skeppare i sin sold. det finns hundratals fall liknande dessa flagranta och inkompetenta åtgärder.
ha en trevlig seglats medan ni får, snart måste man be om behörighet att få bada i havet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0